foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Komisja Podzakładowa

przy Alchemii S.A. Zakład Rurexpol



Początek problemów czy nowe standardy?

Rozważając nad tym jakie cechy powinien posiadać ceniony pracodawca, nie sposób nie przypomnieć kilka wątków z treści pisma jakie skierowała do pracowników Rurexpolu Pani Prezes Zarządu Grupy Kapitałowej Alchemia ?niezwykle pozytywnie oceniamy stan i perspektywy Zakładu Produkcji Rur. Podpisana umowa to szansa na rozwój zakładu i pracowników? ?Cieszę się, że będziemy razem budować siłę Grupy Alchemia?. Dalej czytamy: ?Jednocześnie pragnę Państwu w imieniu swoim i Rady Nadzorczej Spółki Alchemia S.A złożyć życzenia wszelkiej pomyślności?? Przypominamy te słowa jak mantrę, bo każdy chyba przyzna, że brzmią niezwykle przyjaźnie uspakajająco i obiecująco.

Obserwujemy sytuacje i szukamy cierpliwie potwierdzenia tych słów, słów jakże dla nas ważnych, które mogą stanowić motto do rozważań jakim standardom powinien odpowiadać ceniony pracodawca.

 

Naszym zdaniem, niezależne od miejsca w jakim znajduje się zakład pracy, standardy społeczne są te same. Obok spraw oczywistych, związanych z biznesem ceniony pracodawca to taki który powinien czuć się odpowiedzialny za pracowników. W relacjach z nim powinien kierować się szacunkiem, uczciwością i otwartością. Motywująca kultura pracy, wspieranie inicjatywy i kreatywności pracowników, jasnej i przejrzystej ścieżki kariery, a także atrakcyjne pakiety wynagrodzeń oraz świadczeń pozapłacowych to tylko niektóre elementy, które powinien forować ceniony pracodawca. Również ważna jest otwarta komunikacja z pracownikami poprzez organizacje ich reprezentujące czyli Związkami Zawodowymi. Sukces firmy zależy głównie od podstawy wszystkich pracowników oraz ich poczucia odpowiedzialności i zaangażowania w jej rozwój.

Poszanowanie jednostki, uczciwość i polityka nakierowana na promocje i wewnętrzy awans pracowników, atrakcyjny system motywacyjny(premie, nagrody) stały dialog ze stroną społeczną, dbałość o swobodną komunikację, pozytywnie zachęca pracowników do uczestniczenia w zmianach firmy na lepsze. Menadżerowie którzy uważają inaczej mogą jedynie firmę pogrążyć. Pracownicy są w stanie zrozumieć konsekwencję globalnego kryzysu, ale czy jego skutki mają dźwigać tylko oni? Czy nieustanne powoływanie się na kryzys, zwalnia biznes od odpowiedzialności społecznej czy przeciwnie- powinien doprowadzić do poprawy standardów w tym zakresie. To może jest trudne do zrozumienia przez pracodawców, ale tak jest. A my pracownicy doskonale rozumiemy jakie są problemy i utrudnienia związane z funkcjonowaniem naszego przedsiębiorstwa w warunkach tzw. kryzysu.

Także odpowiedzialne Związki Zawodowe działające przy Alchemii S.A zawsze deklarowały daleko idącą pomoc w minimalizowaniu skutków niesprzyjającej sytuacji na trudnym, stalowym rynku. Zawsze byliśmy i jesteśmy otwarci na ewentualnie zaproponowane przez Pracodawcę rozwiązania. Również takie posiadamy. Dowodem na to jest inicjatywa podjęta przez Związki Zawodowe pod koniec ubiegłego roku. Gwarantuje to znalezienie wspólnego stanowiska, najlepszego dla firmy i pracowników Alchemii.

Nie zgadzamy się jednak na rozwiązania uproszczone, podejmowane na skróty tzn. na znaczną obniżkę i tak niewysokiego wynagrodzenia dla pracowników Alchemii S.A. Takie rozwiązanie nie pasuje do firmy o określonym wizerunku i marce. Cele jakie stawia sobie tak znana firma, a więc wypracowanie odpowiedniej pozycji rynkowej, lojalności i zaufanie nie są do osiągnięcia bez włączenia w tą strategię pracowników i reprezentujące ich Związki Zawodowe. Tylko konstruktywny dialog społeczny w połączeniu ze strategią odpowiedzialnego biznesu jest gwarantem sukcesu i działaniem prowadzącym do poprawy funkcjonowania firmy, osiągnięcia kompromisu i porozumienia.

Twierdzenie, szczególnie teraz w dobie kryzysu, że Pracodawcy mogą wybierać w całych rzeszach bezrobotnych i chętnie wymieniają pracowników- jest mitem. Dobry, sumienny i obowiązkowy pracownik, który zna firmę i ?robotę? jest po prostu fachowcem niezwykle cennym dla Pracodawcy. Będzie dobrze wykonywał swoją pracę, ale tylko pod warunkiem, że będzie ona zauważona doceniona i dobrze opłacona. Brak premii lub jej motywującego charakteru również nie zachęca do lepszej pracy.

Mądrzy i dobry menadżerowie wiedzą nie od dziś, że to ludzie są najcenniejszym kapitałem firmy. Mówiliśmy już o tym, powtarzamy to raz jeszcze, lepsze wyniki ekonomiczne, wbrew pozorom, to zasługa efektywnie i wydajnie pracujących pracowników tych przedsiębiorstw z hojnym systemem opieki socjalnej które zapewniają wyższe wynagrodzenia i możliwość awansu. Mogą też liczyć na znacznie większą wydajność pracy.

Czy tak nie jest? Czy nie mam racji?

 

Zdzisław Wójcik

Przew. KP NSZZ Solidarność Alchemia Zakład Rurexpol

Sport

Koncert My Naród

Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony! Informacje na temat cookies klikamy w banner lub wracamy na Strona startowa.

Akceptuje cookies na tej stronie.

Informacja o cookies